CaRi Kt SiNi

Thursday, 29 December 2011

Selamat Tinggal 2011.. Selamat Datang 2012

MaKaN NaSi BeRsAmA BuDu
HiDaNg BeRsAmA IkAn CeNcArU
SeLaMaT MeNyAmBuT TaHuN BaRu
SeMoGa KiTa SuKsEs SeLaLu

Detik demi detik.. hari demi hari hingga bulan berganti bulan telah mengusung cerita, suka … duka.. menjadi warna yang nyata dalam hidup kita.. Tapi biarkan ia berlalu menjadi sejarah dan kenangan yang terindah yang terpahat kukuh dalam hidup kita..


Selamat menyambut TaHuN BaRu 2012 , biarpun TaHuN 2012 ini datang dengan pelbagai kontroversi dan spekulasi.... perjalanan hidup setiap diantara kita adalah berbeza dan yang pasti hidup akan diteruskan. Semperna tahun baru 2012 ini lynn harapkan kita semua akan peroleh kehidupan yang lebih bermakna, disamping visi, misi baru, dan hari-hari yang baru yang akan lebih bererti dari hari semalam.
Semoga Allah akan memberkati kita dan semoga tahun ini akan jauh lebih baik dari tahun-tahun lepas.

Wednesday, 28 December 2011

Sepetang at Kompleks Pelancongan Hutan Paya Laut

Erm.... dh bersawang bloq nie dekat 4 minggu dh tak update... hu hu hu super duper busy kebelakangan nie... bulan disember nie sibuk bebenau.. dengan kursus la, seminar la, bengkel la, mesyuarat la, SKT la... windu n dah gatal tangan nak ping entry2 baru... Petang semalam anak sdara lynn call nk minta tolong antar dia ke SP. Kebetulan lynn cuti arytu jd mau tak mau kna la antar.... sementara nk tnggu dia jmpa kawan dia, lynn sempat hubungi teman lama lynn yang duk kt area citu. Dia bawa lynn jalan-jalan sekitar Kompleks Pelancongan Hutan Paya Laut. Tak sangka upanya kt situ ada Hutan Paya Bakau terbesar yang dilindungi di Malaysia.

Kompleks jeti tue terdiri daripada Muzium Hutan Simpan Paya Bakau Auditorium, Dewan serbaguna, Pusat maklumat pelancongan, ponton jeti dan kawasan muatan bot. Kemudahan asas yang disediakan anaranya tempat letak kereta, jambatan ponton, tandas, restoran pesisir sungai, kedai cenderamata dan juga surau. Terdapat juga laluan pejalan kaki konkrit 1 km panjangnya, dimana ia menawarkan gambaran yang lebih dekat mengenai hutan bakau kawasan sekitar.


First time lynn tengok dapur membakar kayu arang kt sini. Seronok dapat menikmati kehijauan alam ciptaan tuhan.Cantik sangat... kalau dapat menyelusuri keindahan alam dengan bot lagi best... next time nak ronda2 dengan bot plak la... mesti lagi happenning...

Masa on the way nak balik kami singgah kt gerai tepi jalan .. macam-macam siput ada dijual kt situ antaranya lokan, mentarag, kepah dan juga tiram. He he he lynn beli lokan 3 kilo n mentarang 3 kilo.. balik nak jamu adik beradik makan... sayangnya my favourite suput sudu tak ada.... erm.....
Thanks friend coz sudi teman lynn kemarin.... Kenangan yang tak
mungkin lynn lupakan sampai bila2...

Thursday, 8 December 2011

Kutitipkan kata-kata ini buat insan-insan yang kusayangi....

Biarlah dirantai derita, biar juga dibasahi hujan duka.. tabahlah wahai hati agar dapat menemui kunci kebahagiaanmu...Percayalah wahai sang hati... akan ada kesenangan selepas kesusahan dan akan ada kebahagiaan selepas kesedihan....

Adakalanya kita perlu menangis
Agar kita tahu hidup ini bukan sekadar ketawa
Adakalanya kita perlu ketawa
Agar kita tahu mahalnya nilai setitis air mata
Syukur kiranya ada yang menyakitimu
Kerana dia mengajarmu erti tabah
Syukurlah kiranya ada yang tidak memperdulikanmu
Kerana dia mengajarmu berdikari
Syukur jika ada yang menjatuhkanmu
Kerana dia menghebatkan untuk terus bangun lagi
Syukur kiranya yang menyiksamu
Kerana dia mengajarmu erti kesabaran & ketabahan








Tuesday, 6 December 2011

Ombak Rindu Watching......


Alhamdullillah akhirnya dapat jugak lynn tonton Filem Ombak Rindu nie.. Walau pun dh 4 hari ditayangkan akhirnya.... best giler... Sebuah lagi karya hebat dari Novel Terlaris "Fauziah Ashaari"  TAHNIAH!!!!!!
Rasanya dh lebey 10 kali lynn baca novel nie.. tiap kali baca tiap kali gak la meleleh air mata... tersentuh dengan jalan ceritanya... Duk dlm panggung pun duk sedu sedan ...he he he... 

Ombak Rindu adalah karya Fauziah Ashari yang dihasilkan kira-kira 12 tahun yang lalu. Ia mengangkat kisah cinta romantik seorang gadis kampung yang terjerat ke lembah hina sehinggalah Hariz muncul menjadi 
penyelamat masa depannya.


SINOPSIS

Izzah adalah seorang anak yatim piatu, sejak kematian ibu dan ayahnya ayah saudaranya lah yang mengambil tugas memelihara Izzah. Izzah dilacur oleh bapa saudaranya sendiri serta sering berhadapan dengan pelbagai dugaan dalam hidup dan cinta. Itulah antara liku-liku yang terpaksa diharungi oleh insan bernama Izzah lakonan Maya Karin.
Disebabkan kesempitan wang Izzah dijual kepada seorang tauke Kelab Malam. Di situlah dia berkenalan dengan seorang pelanggan bernama Hariz lakonan Aaron Aziz. Hariz sanggup membeli Izzah dengan harga yang mahal  dan mahu membawa Izzah keluar dari neraka jahanam itu.
Atas permintaan Izzah, akhirnya Hariz bersetuju mengahwininya, tetapi dengan syarat semuanya mestilah dirahsiakan. Kehadiran Mila Amylia, anak kepada Tan Sri Rashdan, iaitu model dan pelakon terkenal tanahair lakonan Lisa Surihani menggugat cinta Izzah yang mula berputik kepada Hariz. dapatkah Izzah menerima Mila Amylia sebagai madunya? bahagiakah rumah tangga yang dibina di atas kehadiran insan ke tiga?







Friday, 25 November 2011

SaLaM Maal Hijrah

Esok  kita akan melangkah ke Tahun Baharu Hijrah. Lynn nak kongsikan Doa Akhir Tahun dan Doa Awal Tahun Hijrah untuk korang baca. Semoga semua amalan kita diterima dan semua dosa diampun oleh Nya. Dan juga semoga kita menjadi insan yang lebih mulia, bertakwa dan berhijrah menjadi yang lebih baik dari sebelum ini... Amin


Doa Akhir Tahun dan Awal Tahun ini  digalakan baca sebelum kita mula "Berhijrah". Ia dibaca 3 kali pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Magrib pada akhir bulan Zulhijjah.



Salam Maal Hijrah buat semua muslimin dan muslimat ..  Baca jangan tak baca yer..sama-sama kita ingat mengingatkan sesama kita...

Tuesday, 22 November 2011

Jangan sesekali kamu . . .


Jangan sesekali kamu bersikap kejam, memberikan harapan kepada seseorang itu lalu dia jatuh cinta sedangkan kamu tidak mencintainya

Jangan sesekali kamu hadir dalam hidup seseorang kalau ia hanya kamu rasakan akan menghancurkan perasaannya

Jangan sesekali kamu menatap tepat kematanya jika semua yang kamu lakukan hanya dengan kepalsuan belaka

Jangan sesekali kamu mengambil berat keatas dirinya terlalu berlebihan, cukup sekadar bersimpati. Kelak bimbang dirinya menaruh hati padamu

Jangan sesekali kamu mengatakan “AKU CINTA PADAMU” sedangkan hanya nafsu yang bertahta dihati

Jangan sesekali kamu tertarik pada rupa parasnya, kerana keindahan tersebut bisa melalaikankan dan menyesatkan anda

Jangan sesekali kamu tertarik pada kekayaannya kerana kekayaan itu akan lenyap dengan sekelip mata

Tertariklah pada seseorang yang beriman dan beramal soleh dan ia dapat membuatmu tersenyum. Hanya senyuman ikhlas hadir dari orang yang beriman yang dapat memberi hari-harimu yang gelap menjadi cerah.

Hati orang yang berdosa itu susah dan payah untuk menerima cahaya dari Illahi, kerana mereka sentiasa gembira dengan nikmat dunia dan lupa pada NYA..

(Sumber : Mohd. Rusdi Ramlee)



Monday, 21 November 2011

Panduan Segarkan Keintiman Suami

Baru-baru nie lynn dihubungi dengan teman lama biarlah nama nya dirahsiakan, banyak benda yang kitaorang borakkan... terutama masaalah yang dihadapinya. Salah satunya tentang hubungan seks. bukannya membuka pekung di dada cuma dia ingin share n dalam masa yang sama dia  memerlukan nasihat... lynn pun bukannya pandai sangat.. 3 hari wt research dapat la sedikit maklumat. Lynn terpanggil untuk share maklumat nie hope sangat2 dapat membantu orang-oang yang senasib dengan sahabat lynn td.

* * * * * * * * * * *
Suami mesti lihat isteri dengan pandangan mata hati, jangan tengok BODY tapi tengoklah BUDI dan JASANYA. Bersyukurlah wahai para suami memperoleh isteri yang sedemikian. Dialah lah yang menjagamu dikala sakit, makan minum mu dijaga setiap hari, mengandungkan , melahirkan  membesarkan zuriat-zuriatmu,  membuat kerja rumah tanpa ada istilah penat dan jemu..
Isteri pun sama jugak tengok lah suami dari pandangan mata hati . Jangan duk merungut rambut botak lah, rambut putih macam tokwan la, perut buncit la.. wahai para isteri lihatlah dengan pandangan mata hati.. RAMBUT yang putih tu lah yang selalu memikirkan untuk mencari nafkah, rezeki untuk mu dan juga anak-anakmu.. Oleh yang demikian jangan lah sedua-duanya cepat melatah... Cepat-cepat lah sedar dan cuba baiki diri masing-masing.. Tiada yang sempurna melainkan dia Yang Esa

* * * * * * * * * * *

APABILA telah menempuh alam rumah tangga untuk satu jangka masa yang lama, pastinya belaian dan sentuhan manja pasangan suami isteri semakin pudar sedikit demi sedikit. Si dia tidak lagi memerhatikan pasangan ketika berjalan masuk ke kamar.

Atau, sejak kebelakangan ini, si dia asyik menonton perlawanan bola sepak tanpa mengerjakan hal-hal lain, sehinggakan segala permintaan yang dipinta tidak dipedulikan.
Sekiranya sudah sampai ke tahap sedemikian, tibalah masanya untuk kamu melakukan sesuatu, demi mempertahankan keutuhan rumah tangga, sekali gus dapat meningkatkan keintiman kamu bersama.
Intim minggu ini berkongsi tip bagaimana caranya untuk menyegarkan keintiman dalam melayari alam perkahwinan dengan mencalit secubit rasa cemburu kepada si dia.

Hari pertama: Cermin diri
Terokai bayangan diri kamu menerusi cermin. Bilakah hari terakhir kamu ke salon kecantikan atau menukar stail rambut? Buat temu janji dengan pakar kecantikan untuk mengubah dan mereka gaya rambut terkini, lulur badan serta membuat rawatan pedicure dan manicure.
Ingat, tiada siapapun yang akan mencemburui diri kamu sekiranya berani berpenampilan versatil dan vouge.

Hari kedua: Manjakan diri
Ingin menjadi wanita dambaan lelaki? Sekiranya jawapanya ‘ya’, laburkan wang simpanan demi kebahagiaan kamu dan pasangan. Belilah sepasang sepatu hitam dan kenakan baju rekaan terkini. Biarpun harganya murah dan tiada jenama, asalkan bergaya.
Luangkan masa membeli-belah pakaian dalam yang bercorak luar biasa, tetapi jangan terlalu menggoda.
Ketika kamu pulang ke rumah, letakkan barangan yang dibeli itu di tempat yang tersembunyi dan kamu tidak perlu membuka satu persatu barangan yang dibeli di hadapannya. Bagi membangkitkan suasana romantis, biarkan sedikit renda pakaian dalam terkeluar daripada bungkusannya.
Jangan sesekali bercerita tentang barangan tersebut ketika si dia tiba di rumah. Malah, kenakan pakaian dalam pada hari pertama anda membelinya. Biar si dia terkejut dengan penampilan anda di malam hari.

Hari ketiga: Berhibur dengan teman wanita
Hindari daripada membuang masa di rumah berseorangan. Cipta suatu hobi agar kamu menjadi seorang wanita yang terlalu sibuk. Bergaul dengan teman-teman yang si dia tidak kenali di luar rumah. Buatlah sesuatu agar si dia tahu anda seorang wanita paling bahagia sekiranya tanpa dia di sisi.

Hari keempat: Luangkan masa ke gimnasium
Pastikan bahawa pusat gimnasium yang dihadiri itu dibuka untuk pasangan lelaki dan perempuan. Di depannya, sebut sepintas lalu beberapa nama teman lelaki yang ada di sana dan bagaimana mereka lakukan senaman.
Beritahu kepadanya betapa kamu menghargai usaha yang dilakukan mereka untuk memiliki tubuh yang mantap.

Hari kelima: Timbulkan rasa tanda tanya
Sekiranya kamu sudah selesai menjalani rutin harian di rumah seperti memasak, mandi dan berdandan, jangan lupa menikmati makan malam nan indah bersamanya. Jika dia memuji masakan kamu, jangan tunjukkan bahawa anda terkejut dengan pujiannya itu.

Hari keenam: Manfaat jiran tetangga
Untuk mengembalikan hubungan yang semakin pudar, minta bantuan daripada jiran tetangga untuk memperbaiki barangan dapur elektrik yang rosak di kediaman kamu. Pastikan jiran kamu itu masih berada di sekitar kamu ketika si dia datang menghampiri. Cara ini sememangnya mencabar keupayaan si dia sekali gus membuktikan bahawa kamu amat memerlukan bantuan daripada si dia berbanding jiran.

Hari ketujuh: Cukup setakat itu sahaja
Jika kamu benar-benar mencintainya, tidak perlu lagi kamu berusaha bermati-matian semata-mata untuk melukai hatinya. Cukuplah kamu menguji keimanannya selama seminggu agar ia tidak memberi kesan mendalam terhadap perhubungan.
Kadang-kadang, perbicaraan dari hati ke hati adalah medium komunikasi paling berkesan dalam menyegarkan alam perkahwinan. Katakan kepadanya, dialah cinta pertama dalam hidup kamu dan tiada siapapun yang dapat menandinginya. Lelaki inginkan dirinya dihargai dan dipuji walaupun tidak selalu.
Andai kamu mempunyai kematangan secara emosional, seksi, tolak ansur dan penuh kasih sayang, tiada alasan untuknya tidak mahu berdampingan dengan kamu pada setiap masa.


Seseorang muslim dituntut untuk sentiasa berusaha, iringi dengan doa, tetapi dalam masa yang sama dia dituntut ( selebas berusaha) untuk bertawakal kepada Allah SWT.
Kemudian menantikan hasilnya seperti yang dikehendakinya dan ketentuan Allah SWT


Monday, 14 November 2011

AiR MaTa SeOrAnG WaNiTa..

Jika seorang wanita itu menangis di hadapanmu,
Itu bererti dia tak dapat menahannya lagi.

Jika kamu memegang tangannya saat dia menangis,
Dia akan tinggal bersamamu sepanjang hidupmu.

Jika kamu membiarkannya pergi,
Dia tidak akan pernah kembali lagi menjadi dirinya yang dulu.
Selamanya….

Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
Kecuali di depan orang yang amat dia sayangi.
Dia menjadi lemah.

Seorang wanita tidak akan menangis dengan mudah,
Hanya jika dia sangat menyayangimu,
Tiada lagi rasa egonya,

Lelaki,
jika seorang wanita pernah menangis kerana dirimu,
Tolong pegang tangannya dengan pengertian.
Dia adalah orang yang akan tetap bersamamu sepanjang hidupmu.

Lelaki,
jika seorang wanita menangis keranamu.
Tolong jangan mempersiakannya.
Mungkin kerana keputusanmu, kau merosakkan kehidupannya.

Saat dia menangis di depanmu,
Saat dia menangis keranamu,
Lihatlah matanya….

Dapatkah kau lihat dan rasakan sakit yang dirasakannya?
Fikirkan….
Wanita mana lagi yang akan menangis
dengan murni, penuh rasa sayang,
Di depanmu dan kerana dirimu..

Dia menangis bukan karena dia lemah
Dia menangis bukan kerana dia menginginkan
simpati atau rasa kasihan.
Dia menangis,
Kerana menangis dengan diam-diam
sudah tidak mampu bagi dirinya,

Lelaki,
Fikirkanlah tentang hal itu.
Jika seorang wanita menangisi hatinya untukmu,
Dan semuanya kerana dirimu.
Inilah waktunya untuk melihat apa yang telah kau
lakukan untuknya.

Hanya kau yang tahu jawapannya..
Pertimbangkanlah, kerana suatu hari nanti
Mungkin akan terlambat untuk menyesal,
Mungkin akan terlambat untuk mohon ‘MAAF’!!

Tuesday, 25 October 2011

RaHsiA CiuMaN LeLaKi

Apakah tanda di sebalik ciuman suami atau pasangan anda?  Tahukah anda di sebaliknya ada tersirat rahsia?  Ya! Apakah rahsia di sebalik sebuah ciuman?


Kalau si lelaki atau pun wanita dilihat sedang mencium manja seorang kanak-kanak kecil yang comel, ia boleh dilihat sebagai tanda kasih dan minatnya terhadap si kecil itu. Ia suatu petanda sayang dan prihatinnya terhadap kanak-kanak itu. Tetapi apabila ada pasangan lelaki mencium atau mengucupi wanita, apakah tanda dan rahsia di sebaliknya?


Sesungguhnya kucupan atau ciuman seorang pasangan lelaki terhadap pasangan wanitanya itu terselit rahsia yang perlu anda ungkapi dan fahami persiratannya. Ia mempunyai makna-makna tertentu dan kita akan seronok apabila benar-benar dapat menyingkapnya. Ia memudahkan anda untuk memahami sikap si dia. Ciuman pada bahagian-bahagian tertentu di tubuh wanita mempunyai rahsia yang berbeza lagi tersendiri.



Ciuman  pada Tangan
Jika seorang lelaki mencium belakang tangan anda, itu tandanya si dia menyanjung dan menghormati anda. Lelaki atau sesiapa sahaja yg bersopan akan mengucup orang yang dihormati dan disanjunginya pada bahagian belakang tangan orang yang berkenaan. Ini biasanya dilakukan oleh seorang anak terhadap ibu bapanya, seorang bawahan ke atas atasannya, seorang murid terhadap gurunya dan seterusnya. Jarang berlaku seorang lelaki mengucup tangan pasangan wanitanya, apatah lagi seorang suami kepada isterinya. Jika berlaku juga sedemikian, itu menandakan si lelaki berkenaan benar-benar menyanjungi dan menghormati wanita tersebut sebagai seorang yang istimewa dalam hidupnya.

Ciuman di Dahi
Selalu juga kita saksikan seorang lelaki mencium pasangan wanitanya di dahi. Apakah tandanya? Jika anda pernah dihadiahkan sebuah kucupan di dahi, itu tandanya si dia begitu kasih terhadap anda. Dan kasihnya begitu kudus. Anda dapat berasakan getaran kasihnya pada anda begitu syahdu.

Ciuman Sayang
Jika pasangan anda mengucup anda di pipi, itu tandanya si dia sayang pada anda. Malah jika anda sedang marah dan dia tiba-tiba  mencium pipi anda, itu maknanya dia tetap sayang pada anda walaupun apa yang terjadi. Malah ciuman sayang di pipi sering dihadiahkan oleh sang suami kepada isteri dalam suasana gurau senda dan ceria. Begitu juga apabila suami baru pulang dari kerja atau berjalan jauh, satu ciuman di pipi menandakan dia sayangkan anda, rindukan anda dan cintanya pada anda terus bersemi.

Ciuman Cinta
Saat anda sedang berdiri, tiba-tiba suami anda datang sambil memegang kedua pangkal lengan anda. Lalu anda dan dia saling berhadapan sehingga wajah anda bertembung dengan wajahnya. Lalu sebuah kucupan hinggap di bibir anda. Itu tandanya sebuah ciuman cinta sedang ditebarkan. Anda tetap dicintainya, bahkan kian hangat sehangat ciuman yang terhinggap.

Kucupan dari Belakang
Pernahkan anda dikejutkan oleh suami anda dengan kucupan dari arah belakang? Contohnya sedang anda sibuk mencuci pinggan, tiba-tiba pasangan anda menerpa dari arah belakang dan mengucup tengkuk dan pipi anda. Ini menunjukkan betapa pasangan anda begitu geram terhadap anda. Dan anda pun terasa terngiang bulu roma di saat itu. Namun anda patut berasa senang hati kerana tahu tahu betapa dia terngidamkan anda!

Kucupan Lutut
Betapalah lelaki ini telah rebah ke kaki anda. Benar, jika anda terjumpa lelaki yg sanggup mencium lutut anda, biarpun masih beralaskan pakaian, itu tandanya sudah teruk benar minatnya terhadap anda. Dalam hal ini, mudah pula anda mengambil kesempatan kerana dia akan tunduk pada setiap kemahuan anda.

Ciuman Di hujung Kaki
Ia amat jarang dilakukan oleh kebanyakan dari kita melainkan dalam sesetengah budaya dan adat resam India. Jika ada juga lelaki luar melakukannya , ia kira sudah luar biasa. Perlakuan ciuman di hujung kaki yang bukan kerana adat, itu petanda si lelaki berkenaan sudah terlalu merendah diri dan terlampau memuja anda. Anda boleh menganggap si dia boleh diperlakukan apa saja oleh anda. tapi, tengoklah juga. Lelaki pandai berlakon dan mungkin dia cuma melakonkan saja untuk mendapat perhatian anda sedang hakikatnya tidak boleh diperlakukan seperti yang anda tafsirkan. Apa pun, kucupan sedemikian tidak seharusnya dilakukan.


Info dari: Homefamilysite


Monday, 24 October 2011

Gelora..

Kan ku biarkan hati ini terus berbicara
Agar terurai segala maksud terpendam
Supaya dapat kau fahami
Akan semua yang terjadi . . .

Kan ku biarkan tinta ini menulis
Agar terbongkar segala hasrat hati
Terubat segala kesakitan di jiwa
Yang bersarang nun jauh lubuk dihati

Kan ku biarkan angin lalu terus berbisik
Agar dapat ku  dengari yang indah-indah
Bercerita tentang kau dan aku
Akan kenangan masa lalu
Abadi bersama selamanya...

Nurkilan terpelihara..

Saturday, 22 October 2011

Atas permintaan . . .

Untuk tidak menghampakan permintaan sahabat baik lynn, maka lynn cuba juga hasilkan sajak ini walaupun gaya bahasanya agak kureng  he he he..... Sue, lynn harap sue menyukainya... lepas nie lynn wt yg lebih menyenget no... ha ha ha.. boley la ko send sajak nie kt someone tue....



Episod Cinta

Sayangku ,
Semalam aku kau tinggalkan
Kenapa sayang  kenapa?
Saat aku perlukan ..
Belaian dan  dakapan hangatmu
Kau pergi tanpa bicara..
Sayangku,
Kini kau bersama dia..
Insan yang  bertahta dihatimu
Antara kalian terpancar
Rasa kasih mesra dan cinta
Remuk hatiku  melihat kemesraan itu
Keintimanmu  kesengsaraan bagiku
Sayangku,
Ku tahu kini kau dalam dilemma
Siapakah pilihanmu?
Aku atau pun dia…
Walau siapa pun pilihanmu
Aku redha…
Kehangatan kasih kita
Akan aku abadikan
Dalam kamus asmara ..
Nurkilan terpelihara

Thursday, 20 October 2011

~SENYUM~




"Senyum tak perlu kata apa-apa.". Jadi bila kita senyum semua orang akan berjangkit... he he he betul tak? Dengan senyuman ia dapat menceriakan hari, menenangkan hati kita.. setuju tak ??? Senyumlah jika anda mahukan orang lain tersenyum kepada anda..
Ingat yer !!! bahasa paling indah adalah SENYUMAN. Senyuman itu ibarat lukisan rahsia hati dan senyuman itu tidak menyakitkan bahkan menjadi penawar kepada segala penyakit hati... 
Senyum- senyum lah selalu...








Wednesday, 19 October 2011

Lagi Banjir


Petang tadi hujan punya lah lebat.. mujurlah lynn p kerja dengan kereta hari nie... kalu tak haru biru jugak lah jdnya. Balik kerja td hati rasa tak sedap sangat, plan  mulanya nk trus balik umah, tak tau knapa laju ja lynn drive masuk simpang ke rumah mak. Dari jauh dh nampak  air sungai penuh.. tak sempat nk jejak kaki kt tanah lagi dh kena sergah dengan Paklong, " call abang hang la nie jugak ayaq dh melimpah,  depa yg lain pn  x da kt umah heran la berjalan ja kerja depa". Waktu tu Pakcik ngan Paklong duk tengah buat pelenggaq tengah rumah..  lynn pn dengan secepat kilat masuk bilik tukar pakai short pants. Mula lah operasi menggulung tikar, angkat almari, n selamatkan barang-barang elektrik. Turut menyelamatkan anak si memey... anak miaw la.. kali nie ayaq masuk cepat sungguh.. abis kain baju terendam tak sempat diselamatkan.. Thanks kepada kawan2 hubby yang turut sama membantu mengangkat mesin basuh td... jasa korang kami sekeluarga hargai..Sampai sekarang paras air makin meningkat.. ujan pun duk turun lagi...



Monday, 17 October 2011

Today's Activities

Walaupun sepatutnya hari nie aku bercuti, tapi jabatan ku ada menganjurkan satu bengkel penulisan.. mau tak mau kana jugak ettend.. "THE SECRETOF EFFECTIVE WRITING" By Paul S. Sochaczewski U.S Travel Writer and Former Peace Corps. Volunteer in Sarawak.


 Selesai aja bengkel tersebut aku bergegas pulang. Biasa lah nama pun cuti apa barang duk ingat hal-hal kerja lagi time-time nie. Lepas antar Officemate balik, aku terus ke rumah maklang... rindukan si kecik IRDINA SOFEA. Lagi pula ada kiriman dari Aunty Wani n Aunty Inni buat si kecik tu..
Ralit duk main dengan si kecik nie jam dah pun pukul 1.30 aku trus ke sekolah menjemput anakku Isma pulang. Erm.... akai demam dia mai lagi...  2 minggu lepas abah dia kna, kali nie aku plak kna getah nk makan KFC.. hu hu hu... kerana kasih aku turutkan..After makan KFC  terus  ke Jabatan Pendaftaran Negara dekat Jawi.. entah malaon mana tah yg tibai ic, brukband aku .. x pasai-pasai melayang 60 hengget denda ic hilang... hampes pnya orang menyusahkan aku aje.. Sebulan jugak la aku ke hulu hilir tanpa ic. Kebetulan petang td tak ada apa nk buat aku ajak la Muhammad Isma dengan Chutah jogging. Lama dh rasanya tak berjogging nih... Destinasi wajib aku la.. Taman Sanglang juga dikenali dengan Taman JPS. Tempat lepak aku tiap2 petang lepas balik kerja.. Tempat jatuh lagi dikenang... cewah.... tempat sejarah nih...  dulu waktu sekolah kalu rasa nk ponteng  tempat nie la aku ngan kawan2 singgah.. ha ha ha... banyak kenangan dengan kawan-kawan kt situ... uiks, mengimbau kenangan lalu la plak... no no no... simpan ketat-ketat kenangan tersebut he he he...


Wednesday, 5 October 2011

Sekadar Bingkisan

KENANGAN SEMALAM

Kasihku,
Takdir yang memisahkan kita
Takdir jua yang menemukan kita
Biarpun hanya di alam maya
Namun impaknya cukup kuat
Buat kita berdua
Andai waktu dapat di undurkan kembali
Ingin slalu aku berada di saat itu
Saat kau cuba mencuri hatiku
Aku bahagia


Kasihku,
Pertemuaan ini membawa seribu erti buat kita
Kesuraman semalam kini ceria kembali
Tidak terungkap dengan kata-kata
Biarlah hati yang berbicara
Hanya satu pintaku
Sayangilah, cintailah diriku
Sejujur hatimu . .
Mungkin sudah suratan illahi
Kita hanya bisa mengenali
Tapi . . .
Bukan untuk dimiliki dan memiliki

Kasihku,
Walau apa pun terjadi . . .
Usah ditangisi pada sebuah ketentuan
Ketentuan ini sudah tertulis buat kita
Kasihku padamu tetap teguh
Biarpun gelora dilambung badai . . .
Izinkan aku terus menyayangimu . . .
Mencintaimu . . .
Sehingga nafasku yang terakhir

Nurkilan terpelihara

Monday, 3 October 2011

Life..

LIFE is Adventure ... Dare it
LIFE is a Love..... Enjoy it
LIFE is Tragedy ... Face it
LIFE is Struggle ... Fight it
LIFE is a Promise ... Full Fill It



My favourite song ... lot of memories with...


"That's Why (You Go Away)" MLTR


Baby want you tell me why there is sadness in your eyes
I don't wanna say goodbye to you
Love is one big illusion I should try to forget
But there is something left in my head

You're the one who set it up
Now you're the one to make it stop
I'm the one who's feeling lost right now
Now you want me to forget every little thing you said
But there is something left in my head

* CHORUS : I won't forget the way you're kissing
The feelings so strong were lasting for so long
But I'm not the man your heart is missing
That's why you go away I know

You were never satisfied no matter how I tried
Now you wanna say goodbye to me
Love is one big illusion I should try to forget
But there is something left in my head

* REPEAT CHORUS

Sitting here all alone in the middle of nowhere
Don't know which way to go
There is so much to say now between us
There ain't so much for you
There ain't so much for me anymore 

Monday, 26 September 2011

Lepak KinG at BaN PeCaH

Aura merah ..

Hujung minggu aje aku mulai bosan . . . bukan apa hubby cuti x sama ngan lynn macam nie la jadinya... duk kt umah asyik nak golek2 ja.Kebetulan petang tu lynn pi umah maklang tgk si kecik Irdina Sofea... jmpa dengan sepupu depa pn sama2 boring... tak tau nk lepak kat mana... paling dekat ban pecah ja la... kul 3.40 kami bertolak la... sampai kt sana tgk alamak bnyak la couple duk datting... mat2 lepak pn ramai... kami cari port yang hujung skit.. baru tak da gangguan.. ley amek angin petang tanpa gangguan...



Nak tergelak sungguh la tgk mat2 yang nk tackle spupu lynn cikja... nak tackle tapi malu.. ha ha ha.. rupa hensome dh.. bila senyum alamak.. gigi tak de la plak... sronok sangat duk lepak tepi pantai, angin sepoi2 bahasa, tenang ja... tak lah boring sangat. duk kt rumah kalu... rasa cemuih..

Nasib baik la cikja x pernah sampai kt citu.. ley gak bawak rounda2....tatau la cikja asyik duk snap gambaq ja... he he he lynn pn apa lagi.. pantang tgk cmera.. ghenyeh sakan la ha ha ha.... Lama gak kami lepak kt citu kul 6.50 petang bru gerak nak balik.. mamat2 tadi punya follow kami kot blakang.. nak minta no tel malu la konon... ikut dari ban pecah sampai parit buntar... duk babai2 ja.. sip bek la tak ada polis kalu tak mampos ... helmet pn tak pakai gara2 nak ngorat.. ha ha ha...

Monday, 19 September 2011

Projek LeMaNg..

Bahang Syawal masih lagi terasa biarpun lagi 10 hari ia bakal melabuhkan tiranya.. sedar tak sedar hari nie dh pun 20 Syawal 1432 no...
Sana open house sini open house tapi lynn tak puas lagi makan lemang, so hari nie cuti n lynn dh berpakat ngan Maklang nk wt lemang. Nak makan puas2.. x pa tak puas lagi lepas nie ley wt lagi...
Segala proses untuk membuat lemang lynn, maklang yang buat sendiri tau... he he dari cari buluh sampailah jaga api semuanya lynn wt sendiri ..Pendek kata dari A ke Z la.... bangga giler n Satu kepuasan yang teramat sangat...

Miang pn tak pa janji dapat makan hasil titik peluh sendiri...

Menurut arwah Tokwan buluh lemang yang sudah ditebang @ yang sudah siap dipotong tidak boleh dilangkah. Ia kerana boleh menyebabkan lemang tidak masak atau lemang 'muntah' sewaktu dimasak. Oleh yang demikian sewaktu proses mencari / menebang buluh sehinggalah ia dibakar pantang larang tersebut kenalah dipatuhi, bagi memastikan lemang yang dibuat menjadi.

Proses membuat lemang..
- Cari buluh lemang yang sesuai jangan terlalu besar @ terlalu kecil
- Cuci buluh menggunakan sabut kelapa bagi menghilangkan miang yang ada pada buluh tersebut

- Kemudian daun pisang muda digulung lalu dimasukan ke dalam buluh mengikut saiz buluh yang dipotong ( sory step nie tak sempat nak snap pic bateri dh abis)
- Masukan beras pulut yang direndam bersama santan ke dalam batang buluh , sedikit demi sedikit. masukan beras pulut agak 3/4 daripada buluh tersebut. Sambil dihentakkan perlahan-lahan agar beras pulut dapat menisi ruang pada buluh tersebut. Haruslah di ingatkan agar tidak terlalu kuat hentakan tersebut.... ia bimbang tiada ruang pada beras pulut untuk mengembang sewaktu proses membakar nnti.
- Sementara proses memasukan beras pulut ke dalam buluh siap anda dinasihatkan menyediakan api . Dengan menggunakan 2 pancang besi kiri dan kanan. (panjangnya bergantung kepada banyak lemang yang akan dibakar). Pastikan ada galang besi ditengah-tengah bagi tempat menyandarkan lemang.
First time wt sndiri nie...


- Penjagaan api amatlah penting. Api janganlah terlalu kuat bimbang lemang anda tidak masak sekata @ hangus.Apa yang penting lemang haruslah dialih-alihkan( dipusing_pusing kedudukannya) supaya lemang masak sekata
- Setelah lemang mendidih anda hendaklah menghentak-hentakkan ia supaya ia lebih padat. Masak sehingga buluh tadi kecut dan kekuning-kuningan. Untuk memastikan lemang anda masak bolehlah anda mencolek sedikit pulut dan rasa adakah kandungannya sudah masak atau belum...
- setelah masak.. belah lah lemang tersebut n ia sedia dimakan.... pergh sodap beb makan panas2...




Sunday, 14 August 2011

Salam Lebaran


Assalamualaikum dan salam 1Malaysia buat semua pembaca blog ini. Dikesempatan ini Lynn ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pelawat blog saya tak lupa juga kepada semua umat islam khususnya di Malaysia, yang berada diperantauan,dan juga di seluruh dunia.
Semoga hari lebaran ini disambut dengan gembira. Kepada yang ingin pulang ke kampung berhati-hati lah semasa memandu, ingat insan2 yang anda sayangi.... Rancanglah perjalanan anda....
Selamat Hari Raya Aidilfitri maaf zahir & batin

Thursday, 11 August 2011

KeLeBiHaN BuLaN RamadhaN

 Ramadhan adalah bulan yang mulia yang padanya ada kebaikan dan keberkatan. Allah dan Rasul  telah menjelaskan kelebihan bulan ini, antaranya :

1. Bulan yang diturunkan padanya Al-Quran :

Allah berfirman :

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآَنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْه ﴾ ﴿

Maksudnya : ” Bulan ramadhan, bulan yang diturunkan padanya (permulaan) Al-Quran sebagai
petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeza (antara haq dan
batil), barang siapa antara kamu yang hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah
dia berpuasa pada bulan itu..” [Al-Baqarah : 185]

2. Bulan yang padanya ada Lailatul Qadr :

Allah berfirman :

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1) وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (2) لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴾ ﴿

Maksudnya : ” Sesungguhnya, kami telah menurunkannya (Al-Quran) pada lailatul qadr. Dan tahukah kamu apakah lailatul qadr itu? Lailatul Qadr itu adalah lebih baik dari seribu bulan ” [Al-Qadr : 1-3]

3. Bulan yang padanya dibelenggu syaitan, dibuka pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka

Nabi r bersabda :

[ إذا جاء رمضان ؛ فتحت أبواب الجنة، وغلقت أبواب النيران، وصفدت الشياطين ]

Maksudnya : ” Apabila tiba ramadhan; telah dibuka pintu-pintu syurga, telah ditutup pintu-pintu neraka dan dibelenggu syaitan-syaitan ” [HR Al-Bukhari : 3277, Muslim : 1079]

 KELEBIHAN BERPUASA DI BULAN RAMADHAN

1. Puasa di Ramadhan menjanjikan pengampunan dosa :

Nabi r bersabda :

[ من صام رمضان إيمانا و احتسابا، غفر له ما تقدم من ذنبه ]

Maksudnya : ” Barang sesiapa yang yang berpuasa ramadhan kerana didorong oleh iman dan
mengharapkan keredhaan Allah, maka diampunkan baginya dosa-dosanya yang lalu ” [HR Al-Bukhari : 38, Muslim : 175]

2. Puasa di Ramadhan menjanjikan syurga :

Nabi r bersabda :

[ من آمن بالله وبرسوله وأقام الصلاة وصام رمضان كان حقا على الله أن يدخله الجنة ]

Maksudnya : ” Barang siapa yang beriman dengan Allah dan Rasul-Nya, dan mendirikan solat, dan
berpuasa di bulan ramadhan, maka telah layak baginya untuk dimasukkan oleh Allah ke dalam syuga “
[HR Al-Bukhari : 2637]

Sunday, 31 July 2011

Selamat berpuasa

SeLasA cari RaBu  nak tanya nampak tak KhAmIs agar ingatkan JuMaaT supaya bagitau SaBtU supaya tak lupa mesej kat AhAd yang IsNiN dah puasa . . . . Selamat menyambut Ramadhan Al Mubarak. Moga Ramadhan kali ini kita  dapat mempertingkatkan amalan kita. Mudah mudahan


Thursday, 21 July 2011

Seminggu tanpa entry...

Salam 1Malaysia wt semua rakan-rakan. Dah seminggu rupanya Lynn x writedown kt entry nie no. . . . minggu lepas Lynn cibuk sangat.. mana dengan Jabatan wat Karnival la . . . bawa akak p bli barang-barang baby la... adik pakai laptop la . . . erm . . .
x de cite nk kna cari cite nie . . . he he he . .haa . . . boley la Lynn sharekan sedikit cerita lawak no . . may be korang dh penah baca cerita seumpama ini . . . he he he memandangkan Lynn suke sangat cerita ni jadi Lynn nak share lah ngan korang . . .

Alkisah tersebutlah kisah . . . . . wakaka

Ada sepasang pengantin baru berada di kamar pengantin, di malam pertama.
Pada tengah malam itu, tiba-tiba isterinya mengerang, "Adoi.. Sakitnya bang...! Macam mana ni bang..?"

Suaminya lantas menenangkan isterinya, "Jangan nangis sayang.. Nanti emak
ayah dengar..
Mereka mungkin belum tidur lagi tu.."
Kebetulan bilik mertua
hanya bersebelahan kamar tidur pengantin.
Tapi kerana tidak dapat menahan sakit, isterinya tambah kuat mengerang.
Mahu tidak mahu, si suami pun berkata, kali ini kuat sedikit suaranya:

"Sabar Sayang! Tahan saja.. Esok baru cabut."
Sejak dari tadi si mertua lelaki masih belum tidur.
Dia memang terdengar
anak perempuannya mengerang, tadi dia tidak peduli,
biasalah malam
pengantin, fikirnya.
Tapi kali ini dia sudah hilang sabar.
Dia bangun,
pergi ke bilik sebelah lantas menendang pintu kamar pengantin.

Dengan rasa geram bapa mertua berteriak: "Ni apa kena ni?
Tak faham ke?
anak aku boleh mati kalau besok baru kau nak cabut! CABUT SEKARANG JUGA!"

Terkejut besarlah kedua pengantin tu.
Sambil tersipu-sipu pengantin
perempuan pun berkata kepada ayahnya: "Abah, klinik gigi esok baru bukak.."


wakaka........ Lynn suke korang cemana suke tak?...

Wednesday, 13 July 2011

KePuLaNgAn YaNg DiNaNti..


Mula2 dia call... tengok ke number memang tak kenai... bila dengaq ja suara... "saja call lama tak conteck rindu..." ya allah anak sdara kesayangan upanya... dapat sembang sat saja pun... dia kata nnti dia call lain.
Sejak bertugas kt IPD Marang jarang-jarang dapat dengaq suara dia, kesibukan kerja membataskan segalanya...mujurlah ada FB boley gak duk berchatting2..
Sambil borak-borak ngan hubby tentang dia.. tup-tup dengaq deruan kereta depan umah. Alangkah terkejutnya dan gembiranya tengok anak kesayangan ada depan pintu.... kata ada kt GaNu... GaNu hotak dia.... saja suka wt surprise...
Alhamdullillah tercapai jugak hasrat nak jadi PoLiS... MaKsU n PaKsu tumpang seronok.
Thanks kerana blanja MaKsu,PaKsU n AbG. LonG makan kat KaRi CoNNeR semalam 
MyRoL,
           MaKsu n PaKsu harap sangat2 ang dapat jaga mak abah n adik2 ang semua.Walaupun depa bukan sedara kandung namun depa jaga ang macam anak sendiri. Kasih sayang dibahagikan sama rata...n i want you to know FaMiLy is EvErYtHiNg...so please take care of them

Monday, 11 July 2011

Rounda2 KaT Ladang AnGGuR

Alang-alang balik kampung kali nie lynn mengambil kesempatan membawa Makngah yang baru datang dari Pahang, mak, maklang, ibu mertua serta Danial ke Ladang Anggur Tasik Beris di Daerah Sik Kedah. Daerah kelahiran En suami dan juga rumah mertua.


First time mak, maklang dengan makngah sampai kt Ladang Anggur Beris nie. Tiket masuk bagi dewasa RM3 seorang manakala kanak-kanak RM2.
Sian kt En. Suami.. kita orang tinggal dia dengan harapan dapatlah ke kebun mengait buah rambutan dan manggis.. Rupa-rupanya ujan lebat. "Cian abang len kali kita p len k"

 Ladang anggur nie berkeluasan 34 ekar bersebelahan dengan Tasek Beris (Beris Lake Vineyard) mempunyai 4 varieti anggur iaitu Black Opal, Black Grape,White Malaga dan Loose Pelite.
Waktu kami sampai hanya anggur jenis Black Grape n Loose Pelite aje yang berbuah. Jenis Black Opal n White Malaga belum musim agaknya tak pun sudah dipetik.
Terdapat juga sebuah kedai yang menjual pelbagai produk berasaskan anggur. Antaranya jus/kordial, jem/ losyen/ sabun/ Krim mandi dan yang pastinya juga buah anggur segar yang dipetik dari ladang.
Buah anggur yang dijual disini agak mahal berbanding di pasaran. 1 paket dijual dengan harga RM 12.50
Rasanya agak pejal, manis dan buahnya juga tak ada biji


Sunday, 10 July 2011

My Cousin...

Dua hari lepas lynn dan keluarga sempat ziarah cousin lynn yang baru selesai menjalani pembedahan telinganya.. 2 hari jugaklah YiE koma...kata Doktor kalau dibiarkan ia boleh menyebabkan kanser otak. Nanah yang ada di dalam telinga dia dh makan tempurung kepala. Ya allah mujurlah cepat bertindak.....


Masa kitaorang sampai tu YiE dh boleh keluar.
Korang bayangkan lah  orang yang sakit nie boleh drive dari Hospital Penang ke Bukit Mertajam, dri Bukit Mertajam ke Kulim, dari Kulim ke Bukit mertajam semula dan dari Bukit Mertajam balik ke umah kita orang di Nibong Tebal...nampak aja ok... korang tau apa jd pada malam tue..
Ya allah..... hanya tuhan saja yang tahu sakit yang dialami cousin lynn tue....tak sanggup Lynn nk tengok keadaan dia pada waktu tue...muka dia dh pucat lesi menahan sakit.... urat2 kepala timbul..... nasib baik la ada ubat penahan sakit.... 5 minit lepas makan ubat tu YiE tertidur....
Semua mak n ayah2 sedara marah.. kenapa lah bagi dia drive sndri... punya lah jauh dia drive... mungkin terentak dan pergerakan yang tak stabil tue yang membuatkan YiE terpaksa menaggung sakit pada malam tue...
YiE kitaorang sedara kt Penang nie sayang ke awak. Kitaorang harap awak akan sembuh dan akan kembali sihat seperti biasa.

HaRi EsOk TeTaP MeNjAdI TaNdA TaNyA..YaNg PaStI HaRi InI AkAn MeNiNgGaLkAN KiTa UnTuK KitA MeLaKaR SeJaRaH BuAt HaRi EsOk DaN HaRi-HaRi MeNdAtAnG....

Pertunangan My Bro

Assalamuaikum dan salam sejahtera buat semua yg sedang menjenggah blog ini...

I have so..... many work to do n so... many of entry yang duk tunggu turn untuk di publishkan.... Ha....Weekend kemarin (3th July 2011) my beloved, hansome brother abang dean dah pun selamat bertunang dengan pilihan hatinya Akak Aspalaila. Congratz bro... kerana abang dah pun menukar status diri abang skrang..
Sorrylah lambat cikit no bru dapat publishkan entry nie.. bukan apa kali ni orang lain yg jadi cmeramen jd mau tak mau kna lah tnggu org tue send gambar dulu....

 BaKaL MeNaNtU MaK
 MaKaN GuLa.....
 SeBaHagIaN HaNtArAn GuBaHaN MaKsU & PaKsU



Monday, 4 July 2011

SaYanG..

Kita tak pernah terlepas dari perasaan untuk menyayangi dan disayangi... Sebagai manusia kita memang dilahirkan dengan fitrah untuk berkasih sayang.. Skop kasih sayang ini amatlah meluas. Bukan hanya kasih sayang pada kekasih... kasih sayang pada keluarga, kawan-kawan malahan haiwan juga... Kat sini Lynn terpanggil untuk membicarakan tentang isu ini..

Apakah yang anda faham tentang SaYanG
Panggilan " SaYanG" adakah anda menzahirkan apa yang anda ungkapkan itu atau sekadar suka-suka nak panggil kt sapa-sapa saja..??

SaYanG adalah apabila ada kejujuran, kepercayaan, saling memahami, saling menerima buruk dan baik, kelebihan dan kelemahan, saling mengambil berat, perkongsian ke arah satu tujuan yang sama.... iaitu perkahwinan...

Mungkin akan ada sedikit prejudis, sedikit egois atau sangsi... tapi semua tertabir dengan rasa bahagia disayangi dan menyayangi.... rasa rindu... jauh jadi dekat.. sepanjang masa teringat dan terfikirkan dia... dia buatkan kekurangan kita jadi kelebihan dan hati kita tenang...
SaYanG ... mungkin mengharapkan dia berbuat segalanya untuk kita... tapi ... pada masa yang sama kita akan cuba untuk tidak menyusahkan atau membebankan dia... bermanja bukan alasan untuk merimaskan dia dengan rengek-rengekkan... sebaliknya cuba memanjakannya dengan tolak ansur adalah tindakan yang lebih matang...

Kerana perhubungan ini dibina bukan untuk setahun dua.... tetapi untuk dunia dan akhirat... maka Allah lah Yang Maha Tahu.... Kepadanya kita berdoa agar sekiranya dia adalah untuk kita maka agar dipermudahkan segalanya dan dipanjnagkan jodoh, sekiranya dia bukan untuk kita, jauhkanlah hati kita dari terus menyayanginya....

Walaupun SaYanG memerlukan pengorbanan... tetapi restu ibubapa bukan salah satu daripadanya... selamatnya hidup anak adalah dengan keredhaan ibubapanya.....
................................................
i say what i mean n i mean what i say... kalau dah panggil SaYanG tue.. bermakna SaYanG lah ... kalau tak SaYanG x kan nak panggil SaYanG... apa yang penting Lynn SaYanG pada 2 KeKaSiH HaTi nie...



" Apa yang penting ...Jangan sesekali tinggalkan orang yang kita SaYanG untuk kerana orang yang kite suka akan tinggalkan kita untuk orang yang mereka SaYanG....Jangan cuba dapatkan apa yang kita SaYanG.. tetapi... sayanglah dengan apa yang kita ada sebelum kita kehilangan apa yang kita SaYanG.... kerana orang yang sayangkan kita mungkin orang yang sebenarnye kita SaYanG... lebih baik untuk kita bersama orang yang sayangkan kita dari orang yang kita SaYanG... kerana orang yang kita sayang mungkin hanya sukakan kita tanpa rasa SaYanG ....."

Keharmonian Rumah Tangga

4 perkara capai keharmonian rumah tangga


BAGI kehidupan sebuah keluarga bahagia dan harmoni, perasaan atau emosi suami isteri perlu sebati. Untuk mencapai tahap kesebatian emosi, kedua-duanya perlu hidup dalam suasana diliputi cinta, kasih-sayang, saling memahami dan bekerjasama dalam erti kata sebenarnya.
Kejernihan hubungan ini tidak harus dirosakkan atau dicemari sesuatu perkara pun, malahan tiada perkara yang harus menimbulkan kegelisahan mana-mana pihak.
Aspek pergaulan antara suami isteri, ibu bapa dan anak serta adik-beradik sama penting dengan asas pembentukan rumah tangga harmoni.
Oleh itu, aspek ini perlu diberi perhatian serius setiap pasangan suami isteri dan sesiapa saja yang ingin memasuki alam rumah tangga.
Untuk mencapai kebahagiaan hidup berkeluarga dan kecemerlangannya, pergaulan antara anggota keluarga, terutama suami isteri, perlu diliputi empat unsur iaitu cinta atau kasih sayang, saling memahami, kerjasama dan keikhlasan.
Sifat saling menyintai antara satu sama lain adalah suatu unsur yang suci dalam pergaulan suami isteri.
Cinta yang dimaksudkan bukan kata-kata manis yang hanya sedap didengar diucapkan oleh lidah tetapi cinta sebenar mempunyai makna lebih mendalam dan luhur tertanam di lubuk hati.
Ia juga digambarkan dengan layanan serta pergaulan yang baik lagi mesra kerana tanpa cinta sejati tiada persefahaman, kerjasama dan keikhlasan. Malah, tanpa cinta, perasaan keseronokan, keceriaan dan kebahagiaan sama sekali tidak muncul.
Selain itu, dalam usaha mewujudkan persefahaman dalam rumah tangga, pasangan suami isteri tidak perlu bersusah payah mengeluarkan perbelanjaan yang banyak, cuma menggunakan akal dikurniakan Allah, di samping bersopan dalam tutur kata dan tindak tanduk.
Mungkin ada masalah tertentu terpaksa dihadapi sesebuah keluarga atau berlaku perkara tidak diduga. Tetapi dengan persefahaman antara anggota keluarga segala masalah akan dapat diatasi dengan baik.
Demikian juga, sikap saling memahami antara satu sama lain, dapat mengelak rasa curiga dan prasangka yang puncanya selalu tidak jelas.
Sebuah rumah tangga tidak boleh ditegakkan dengan jaya jika anggotanya tidak menunaikan tugas atau tanggungjawab masing-masing dengan sempurna.
Suami isteri perlu saling bantu-membantu untuk membahagiakan keluarga. Suami yang baik tidak akan membiarkan isterinya bertungkus-lumus bekerja di rumah, sedangkan dia tidak membuat apa-apa kerja.
Begitu juga isteri yang memiliki harta banyak tetapi sedikitpun tidak mahu menyumbang untuk kebahagiaan keluarga.
Suami isteri yang demikian adalah bersifat ‘keakuan’, tidak sesuai dengan kehidupan rumah tangga yang ingin mencapai kecemerlangan dan kebahagiaan.
Sikap seperti ini juga merosakkan kemesraan pergaulan suami isteri dan anggota lain dalam keluarga.
Dalam usaha membina sebuah keluarga bahagia, suami isteri semestinya memiliki sifat ikhlas dan jujur, sebagai teras kepada unsur lain kerana tanpa kedua sifat itu boleh mendedahkan keluarga kepada akibat buruk.
Rumah tangga akan kerap dilanda pergolakan dan perselisihan faham menyebabkan terhakisnya keadaan tenteram serta tenang yang membawa kebahagiaan kepada keluarga.
Firman Allah yang bermaksud, “Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya di antara mu rasa kasih-sayang. Sesungguhnya pada yang sedemikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir.” (Surah al-Rum, ayat 21).
Jika empat perkara yang disebut dan dibincangkan dapat direalisasikan dalam pergaulan suami isteri dan ahli keluarga lain, ikatan serta hubungan kekeluargaan semakin kukuh. Seterusnya kehidupan berkeluarga itu menjadi mantap, ceria dan bahagia.

INFO
  4 perkara keluarga bahagia

  1. Sifat saling menyintai antara satu sama lain adalah unsur suci dalam pergaulan suami isteri. Cinta sebenar mempunyai makna lebih mendalam dan luhur tertanam di lubuk hati.
  2. Pasangan suami isteri perlu persefahaman menggunakan akal dikurniakan Allah, di samping bersopan dalam tutur kata dan tindak tanduk. Sikap saling memahami dapat mengelak rasa curiga dan prasangka.
  3. Suami isteri perlu saling bantu-membantu untuk membahagiakan keluarga. Suami isteri bersifat ‘keakuan’, tidak sesuai dengan kehidupan rumah tangga.
  4. Suami isteri semestinya memiliki sifat ikhlas dan jujur, sebagai teras kepada unsur lain kerana tanpa kedua sifat itu boleh mendedahkan kepada akibat buruk.

CoPyRiGhT©2010-2011All Right Reserved By MaMaLyNn